Nepodceňujte zimní kola

Řidiči jsou povinni mít na svém vozidle dlouhých pět měsíců, od 1. listopadu do 31. března následujícího roku, zimní pneumatiky. Toto nařízení však neplatí obecně, ale pouze za určitých podmínek, které vymezuje sám zákon. Nechcete-li utrácet několik tisíc za zimní kola, pak nemusíte. Ale na silnici se svým vozidlem můžete během zimního období vyrazit pouze za předpokladu, že se na ní nevyskytuje souvislá vrstva sněhu či ledu, nebo zda se taková skutečnost nepředpokládá.

Lidé často s oblibou říkají, že je jedno, zda máte na ledu letní či zimní pneumatiky, ale přitom opak je pravdou. Chcete-li totiž zastavit z rychlosti 30 km/hod na zimních pneumatikách, postačí vám k tomu 57 metrů, kdežto na letních pneumatikách se brzdná dráha prodlužuje až na 68 metrů. Ani za sucha nemají ale v mrazivém počasí letní kola výhodu. Pohybuje-li se teplota na bodu mrazu, auto s letním obutím zastaví z rychlosti 60 km/hod o tři metry dále, při -10 °C je pak brzdná dráha prodloužena o 7 metrů a podobně.

Důležitá je hloubka dezénu

Než nainstalujete na vozidlo svá stará zimní kola, měli byste zkontrolovat hloubku dezénu. Nové pneumatiky připadají v úvahu, když se dostanete na hranici 4 mm. S takovým vzorkem se začne prodlužovat brzdná dráha oproti novým pneumatikám až o polovinu. Navíc, dostanete-li se pod hranici 4 mm, policie vám při silniční kontrole udělí pokutu až ve výši 2 500 Kč.

Evropská unie připravila pro řidiče i další novinku – takzvané štítkování, které má sloužit pro lepší orientaci v nabídkách pneumatik. Díky štítkování, které je v sedmistupňové škále, zjistíte, jaký má daná pneumatika valivý odpor, spotřebu paliva, délku brzdné dráhy na mokru či jaký je její vnější hluk. Při výběru nových pneumatik se tedy budete ohlížet nejen na výsledky testů, ale také na štítky.